Mazda MX-5 Miata banner

Verschil tussen 1.6 en 1.8

14K views 22 replies 12 participants last post by  RPD  
#1 ·
Goedemiddag allemaal,

Ik ben op zoek naar een MX5 en heb onlangs alleen naar 1.8 motoren gekeken. Ik vroeg me echter af (niet in prestatiezicht) hoe de 1.6 auto's rijden op de snelweg of bij hogere snelheid?

Ik had eerder een 1.8 mk1 en ik heb een mooie mk2 1.6 gezien, maar een beetje aarzelend uit angst dat hij de snelweg misschien niet aankan. De auto moet af en toe op de snelweg kunnen rijden.

Kan iemand bevestigen of de California een sperdifferentieel heeft? Zo niet, zijn deze dan gemakkelijk te verwisselen?

Bedankt
Sam

#4 ·
Ik heb een mk2 cali...het is een non-lsd en je krijgt geen elektrische ramen, geen abs en geen airco. Het is echter een geweldige kleur auto en de mk2 rijdt wel goed. Echter, het is slechts 110 pk en 70 mph zit hij op 3500 rpm...80 is een tikje over 4000 rpm en het wordt een beetje vermoeiend. Ook gaat hij boven de 70 in open loop en is hij wat zwaarder op de benzine.

#6 ·
Als je een Mk2 zoekt, is de 1.8 de logische keuze... Ik raak een beetje in de war, maar zoek naar de sport/is/vs/rs-importen, want die hebben meer uitrusting... Ik denk dat het gemakkelijk is om de iets lagere Bilstein, Torsen-versies te vinden.

#8 ·
Als je op zoek bent naar mk2, is de 1.8 de logische keuze... Ik raak een beetje in de war, maar zoek naar de sport / is / vs / rs importen omdat ze meer kit hebben... denk dat het gemakkelijk is om de iets lagere bilstein, torsen spec's te vinden
Best bekend met de speciale versies en verschillen tussen de 1.6 / 1.8. Lijkt veel informatie op deze site te staan!
Veel mensen vragen in mijn buurt veel geld voor auto's met roest etc.

#7 ·
Gele auto's zijn
Image

Koop een rode
Image

Een mk2 1.6 moet ongeveer net zo fijn zijn op de snelweg als een mx5 kan zijn, wat wil zeggen dat ze prima zijn voor af en toe een ritje, maar je zou hem niet (hoewel sommigen dat graag doen) elke dag op de snelweg willen gebruiken. Kijk echter uit voor de schokdempers die gemonteerd zijn, ik had een paar waanzinnig harde sach's (vergelijkbaar met de Billesteins) op de mijne en het was gewoon verschrikkelijk op de snelweg. Heeft me bijna van het rijden op de snelweg in de 5 afgehouden...

Persoonlijk vind ik het grootste probleem met de mx5 op de snelweg nu dat hoe sneller je gaat, hoe beter hij lijkt te passen.

#10 ·
Ik heb een 1.6 mk1 en hij kan prima overweg op de snelweg, zelfs met het dak open bij 80 voelt hij zich prima in staat om die snelheid aan te kunnen, comfortabel en blij.
Ik ben het ermee eens dat de vroege 115 pk mk 1's prima zijn op de snelweg, maar aangezien de mijne een Eunos is, is hij begrensd op 180 km/u, dus ik kan niet zeggen hoe het is op HOGE snelheid.

#21 ·
neem een kijkje op ebay, veel goedkope mk2.5 sportwagens, er is er een verkocht in het weekend voor ÂŁ1600, het was een 2002 138 k mijl fsh en volledige apk

Image
Budget is geen probleem, ik zou een nc (MK3) kunnen kopen, maar ik heb een voorkeur voor de eerdere modellen. De enige beperking is dat ik het niet nodig vind om meer dan 50 mijl te reizen voor een gewone auto.

Ik wed dat de markt bij mij in de buurt binnen een paar dagen totaal anders zal zijn met nieuwe advertenties.

#15 ·
Nou, alle 5 versnellingen zijn hetzelfde en de 6e versnelling is korter... Dus je hebt een langere eindoverbrenging in het differentieel nodig, mijn vader heeft een 3.9:1 in zijn auto (er is ook een 3.63:1 maar die is super zeldzaam), maar hij heeft ook FI dus dat heft elk prestatieverlies op. n/a je gaat de auto echt traag maken. Ik zie het probleem echter niet, probeer de auto eens op de snelweg te rijden, ik doe het dagelijks, het is prima!

#16 ·
Neem een rode en gele, het beste van twee werelden:

Image

Het belangrijkste verschil tussen 1.6 en 1.8 is dat de 1.8 ongeveer 35 kg zwaarder is dankzij een groter motorblok en differentieel (het extra vermogen en koppel werden zo goed als tenietgedaan), de 1.6 is een soepelere, minder ruw lopende motor en verbruikt over het algemeen minder olie.

#18 ·
Het is een vrij bekend feit wereldwijd...... veel bewijs als je op internet wilt zoeken
Image
en daarnaast is er ook een bekende eigenschap van Mk2 1.8s dat de krukassen qua stuwkracht wat te los worden.
Ik heb alleen 1.8s die beide (alle 3 als je mijn recent verkochte V-Spec II meetelt) en ze 'verbruiken allemaal olie' in meer of mindere mate - de 91 V-Spec 1.6 van mijn vader heeft nog nooit 'bijgevuld' hoeven worden tussen olieverversingen.

#19 ·
Ahh het internet
Image

Ik ben er zeker van dat er veel 1.6's zijn die olie verbranden, maar er zijn VEEL meer 1.8's gebouwd, dus er zullen er ongetwijfeld meer zijn die een beetje verbranden.

Feit is dat de 1.8 net zo robuust is als de 1.6, wat je ook mag denken, misschien had je gewoon pech met de 1.8's in je bezit, of waarschijnlijker, geluk met de enige 1.6 die je als referentie hebt?
Image

#23 ·
Olie is afhankelijk van gebruik en kilometerstand, tenzij je een lek hebt! Mijn 5 heeft vrijwel niets verbruikt sinds ik hem heb en het is een 1.6 1990 eunos en mijn transit uit 2010 heeft aanzienlijk meer verbruikt, omdat het een dieselbusje is dat veel meer kilometers maakt